Video på lilla Klara

Klara gör allt för att inte gå och sova. Hon pratar och skojar och står i.

Sommarbilder från juli-augusti

På väg hem från Öland och småland åkte vi förbi Gränna. Där åt vi en god lunch och promenerade ner till hamnen. Där fanns det en häftig motorcykel, som Klara åkte på.

När det var så varmt i somras var vi ofta och badade i Långsjön, i Älvsjö. Där finns det en liten strand, en liten klätterställning med en rutchkana som går nästan ända ner i vattnet och en brygga. När vi var där och badade ville Klara åka kana ner i vattnet och hoppa från bryggan. Det var det enda hon ville göra, inget annat. Då kunde vi lika gärna gå hem.... På bilden har hon valt skor själv....mycket snyggt och praktiskt, vi skulle ju ändå bli blöta på stranden.... :)

Vi hyrde en stuga utanför Hallstavik i två veckor. Det var supermysigt.
Stugan låg helt ogenerat, med en stor altan, fräscht kök, bra toa. En liten insjö låg ca 100 m från stugan och
där badade vi och Johan fiskade.
Första veckan var vi där hela familjen, andra vekan var det bara jag, Klara och mormor Mia där.

Stugan låg nära Norrtälje. Vi åkte dit när det var tråkgt väder. Vi strosade runt i de fina staden och fikade massor.
Här är Klara en tiger, passa er...

Klara gillar Pippi.
Peruken var verkligen något extra, hon blev alldeles till sig när hon fick den.

Vi åkte till Norrtälje med mormor också.
Då hade vi mer tid att undersöka små söta affärer och framförallt garnaffärer, än när Johan var med.
Vi åkte så klart till Uppsala en dag och var inne på Yll och Tyll, som måste vara Sveriges mysigaste garnaffär.

Veckan efter vi hade stugan passade jag och Klara på att göra massor med saker innan dagis och jobb började.
Vi var på Kolmården med Ella. Klara älskade att se djuren.

Delfinariet var en hit.
Klara var fascinerad och pratade i flera veckor om hur delfinerna dansade och hoppade i vattnet. Hon fick en liten delfin-nalle som hon hade med sig hela tiden, i vagnen, i bilen och i sängen. Det är så roligt att märka hur hon utvecklas och hur hon uppfattar världen.

Här åker vi linaban på Kolmården.

Klara och jag träffade moster Patricia på stans bästa fik, Chokladkoppen. Där har dem vitchokladcheescake och kladdkaka med valronakakao. De är så goda och mäktiga att man inte behöver äta nån lunch... Klara spexade i fönsternischen. Det syns nästan att det är i Gamla stan, med en smal gränd utanför fönstret det är ca två meter till nästa hus.
Klara kallar Patricia för Tisa.

Dagen efter var vi på Fotografiska museét med Ella.
Dem hade väldigt fina foto-utställningar, Annie Lebovits, Lennart Nilsson mfl. Det var kul att se.

När Klara har tittat på Pippi vill hon gärna också ha en kappsäck full med pengar.
Eller som hon säger, -Mennar mennar.

Morgonmys

Morgonens pyssel gick ut på att sy två par byxor till Klara. Hon gillade det prickiga tyget så mycket att hon fick en mjuk huckla av det fina tyget.
Hon sprang omkring med den på hela morgonen. Mysigt. Johan fick en behövlig sovmorgon, eller vad heter det när man sover till halv tolv, sovförmiddag... :)
Jag och Klara fick roa oss själva vi sydde, pysslade med lera och ritade. Man märker på henne att hon gillar att få vara hemma och ha det lugnt och skönt ibland, istället för att stressa iväg till dagis varje morgon. Hon skrattar och sjunger och har morgonsamling för hennes dockor. Så hon har som ett hemmadagis, med dockor och nallar. Allan får också vara med vare sig han vill det eller inte. :)

På söndag åker vi till Turkiet i två veckor. Det ska bli så skönt.
Vi försöker berätta för Klara att vi ska åka dit det är varmt och vi ska bada hela tiden. Det hon förstår hittills är att vi ska flyga flygplan.

Sommaren i bilder, juli

Klara och Greta springer på loftgången.
Vi fickade med grannarna ute på vår lilla loftgång, i skuggan, några gånger. Härlig att se hur bra Klara och Greta lekte. Nu har de tyvärr flyttat ner till Nynäshamn, hoppas att vi fortsätter att träffas.

På Dalagatan bor mormor och morfar. Jag och Klara var där mycket i somras. Vi fikade och lekte, här skulle vi gå och äta middag på Odenplan.

Klara och Ella myser.

När jag äntligen fick semester åkte vi på en liten roadtrip. Här rastar vi någonstans på väg söderut. Vi skulle äta vår picknick, men det började regna... Vi tog skydd inne i en klädlada, där hittade jag ett par snygga träskor. :)
Vi åkte sen till Kalmar och sov en natt på hotell. Det kändes lyxigt.

Det var supervarmt. Vi hade velat titta runt lite på stan, det enda vi orkade vara att äta lite och titta på slottet. Sen gick vi till hotellet och badade i en innomhuspool. Där var det lite svalare än ute...

Dagen efter åkte över till Öland. Där stannade vi till vid Borgholmsslott och Soliden. Vi tittade runt bland ruiner och trädgårdar. Här på bilden har vi precis ätit lite glass, ett måste minst en gång per dag... :)

På Soliden fanns det fantastiskt vackra blommor. Men inte lika fina som vår Klara.

Vi hyrde en liten stuga på Lundegårdscamping ett par dagar. Vi solade och badade. Klara gillade mest gungorna som låg precis utanför vår stuga.

Kvällarna var härlig varma och sköna. Här klättrar Klara på ett litet berg...

Den här dagen hade vi varit och solat och badat på Köpingsviks härliga stranbad. Strande var vit och långgrund. Det kändes som att vara utomlands. Jag brände mig rätt ordentligt, aj, inte skönt...
Klara bjuder på lite blommor.

Vi var inne i Borgholm en förmiddag och tittade runt på de små pittoreska husen och köpgatan. Vi fikade på ett väldigt fint hotell som låg vid stranden. Utomlandskänslan fortsatte.

Vi åkte en del bil. Här pausar vi lite och självklart kom det en rejhäl regnskur, så vi fick ta skydd i bilen. Klara fick sitta vid ratten och låtsas köra. Det var väldigt kul tyckte hon. Vi lyssnade på bra musik, enlig henne- Pippi!

Sommaren i bilder, juni

Johan och Klara började sin semester två veckor innan mig. De åkte upp till Farfar och faster Camilla. Jag kunde inte vara utan Klara o Johan i två veckor, så jag åkte upp ett par dagar.
Då gick vi på Furuviks djurpark.

Klara tyckte att det var härligt att springa runt och titta på djuren.

Hon red för första gången. Här ser hon lite rädd ut, men det var bara spänningen och förväntningen...

Johan hjälpte henne upp.

Efter ridturen vara hon alldeles tagen. Det gick upp för henne att hon hade ridit på en häst, precis som Pippi.

Johan och Klara åkte traktor!

Johan och Klara åkte till Skansen med grannarna.
Klara och Greta röjde runt och lekte.

Spännande att se djur på nära håll.

Här har det

inte hänt så mycket på länge...

Men det har det gjort med Klara. Hon pratar och pratar och sjunger för jämnan.
Hon har växt väldigt mycket under sommaren och har nu storlek 98 i kläder. Skorna klämmer och när vi mätte hennes förut så små fötter såg att hon har storlek 25 i skor. Hon hoppade över 23 och 24...

Här är en bild från sommaren. Hon provade ut nya kläder som jag har sytt av ett gammalt mjukt påslakan.
Hon tyckte att byxdressen var skön, hatten orkade hon inte ha på sig mer än någon minut. Det var så varmt, även inne....

I morse innan dagis hittade Klara ett gammalt sår på tummen, som behövde omedelbar omplåstring...
-Mamma, det hommer booood!!!

En lite suddig bild på en lång tjej...

Så fort vi hinner kommer det fler bilder..... Försöker gå igenom bilderna från sommaren, det var ett par stycken... :)